• Logga in
Inloggning (endast redaktör)
  • Hem
  • Anmälan
  • Behöver du råd?
  • Kontakt
  • Vanliga frågor
  • Vem beslutar?
  • Yttranden
  1. Hem
  2. » Vanliga frågor

Vanliga frågor

Vad kostar det?

Om det är en bostadsrättshavare som anmäler ett ärende kostar det 800 kronor. Om det är föreningen kostar det 3 000 kronor.

Har ni telefonrådgivning?

Nej, prövningen i Bostadsrättsnämnden sker helt skriftligt.

Vem kan anmäla ett ärende?

Den som är bostadsrättshavare och vill få ett ärende prövat i sin förening. Även föreningen kan få sin sak prövad.

Vem kan inte anmäla ett ärende?

Ärendet behöver handla om den förening som bostadsrättshavaren bor i. Efter en avflyttning går det inte att få ärendet prövat. Inte heller hyresgäster i bostadsrättsföreningar kan gå till Bostadsrättsnämnden. De kan istället använda sig av exempelvis hyresnämnd eller allmän domstol.

Kan ni behandla mitt ärende även om jag flyttar från föreningen?

Nej, du behöver bo kvar i föreningen för att få ditt ärende prövat.

Vilka sitter i Bostadsrättsnämnden?

Nämnden består av tre ledamöter som samtliga har mycket omfattande erfarenhet av bostadsrättsjuridik.

När ska jag betala avgiften?

I samband med att du skickar in ditt ärende. Bostadsrättsnämnden går inte vidare förrän du betalt avgiften.

Vilka handlingar ska jag skicka in?

Bostadsrättsnämnden har en blankett som du använder i första hand för att beskriva ditt ärende. Därefter kan du skicka kopior på olika handlingar som styrker ditt ärende, som till exempel besiktningsprotokoll och brevväxling.

Jag vill ringa er och diskutera ett ärende innan jag skickar in det. Går det?

Hela förförandet är skriftligt. Givetvis kan du kontakta oss om du har frågor om när ärendet ska prövas och andra praktiska frågor. Men vi ger inga råd eftersom det är två parter inblandade och vi riskerar vår opartiskhet om vi ska ge råd till den enda eller andra parten.

Hur lång tid tar det för nämnden att behandla ärendet?

Det är beroende av när samtliga handlingar kommit in eftersom motparten får en möjlighet att ge sin syn på ärendet. En normal handläggningstid är mellan tre till sex månader. Med anledning av det rådande läget med smittspridning av coronaviruset covid-19 är handläggningstiderna förlängda. Vi har i dagsläget ingen uppfattning om hur lång handläggningstiden blir.

Kan jag överklaga Bostadsrättsnämndens beslut?

Två alternativ finns. Antingen begär du en omprövning hos Bostadsrättsnämnden, betalar en ny avgift och skriftligen motiverar varför du tycker beslutet är fel. Alternativt tar du ärendet till allmän domstol.

Föreningen/medlemmen vägrar följa Bostadsrättsnämndens yttrande. Vad händer nu?

Bostadsrättsnämndens yttrande är inte bindande för någon av parterna. Om någon vägrar följa beslutet händer ingenting juridiskt sett. Då måste motparten ta ärendet vidare till allmän domstol och där driva processen vidare.

Är nämndens yttrande bindande för parterna?

Bostadsrättsnämnden är ingen domstol och beslutet är därför inte bindande för någon. Samtidigt har det visat sig att vid de tillfällen då ärenden gått vidare till allmän domstol så har domstolen i de allra flesta fall gått på Bostadsrättsnämndens linje.

Jag vill ha skadestånd för vad jag råkat ut för. Tar nämnden ställning till detta?

Nej, Bostadsrättsnämnden kan inte besluta om det. Sådana saker måste du gå till allmän domstol för att få prövat.

Om oss

Bostadsrättsnämnden är bildad av Bostadsrätterna men agerar oberoende i tvister mellan bostadsrättsföreningar och enskilda medlemmar.

Ledamöterna i Bostadsrättsnämnden är mycket rutinerade jurister med lång erfarenhet av bostadsrättsfrågor. Med hjälp av skriftliga utlåtanden löser de tvister mellan enskilda medlemmar och bostadsrättsföreningars styrelser.

När alternativet är att lösa tvisten inför domstol blir fördelarna med Bostadsrättsnämnden uppenbara, både när det gäller tid, kostnader och offentlighet

Bostadsrättsnämnden, Drottninggatan 2, 111 51 Stockholm